Wat je nog niet wist over zwemmen

Wist je dat... zwemmen goed voor je is? Tijdens het zwemmen gebruik je bijna alle spieren in je lichaam, een full-body work-out die zeer goed is voor je hart en longen! Je verbrandt gemiddeld 650 calorieën tijdens een uurtje zwemmen. Stiekem zweet je tijdens het zwemmen ook ontzettend veel, maar dit heb je niet door omdat je in het water bent natuurlijk. Uit onderzoek is ook gebleken dat zwemmen je stress verminderd, genoeg redenen om te gaan zwemmen dus!

Wist je dat... vrijduikers gemiddeld 10 minuten hun adem kunnen inhouden? Een gemiddeld persoon met goede gezondheid kan met een goede training ongeveer 2 minuten lang de adem inhouden. Het wereldrecord adem-inhouden staat op maar liefst 22 minuten! Hoe lang kan jij je adem inhouden?

Wist je dat... het water in zwembaden gewoon kraanwater is? Hier wordt vervolgens chloor aan toegevoegd. Chloor doodt bacteriën en daarom is het belangrijk voor de hygiëne dat het chloor-niveau op peil blijft. Hoe meer mensen er in het zwembad zijn, hoe hoger het chloor niveau moet zijn.

Wist je dat... rode en branderige ogen na het zwemmen meestal betekent dat er juist te weinig chloor in het water zit? Je hebt het vast wel eens gehad, rode en branderige ogen na het zwemmen. De meeste mensen denken dat dit komt door een te hoog chloor-niveau. Echter betekent dit meestal dat het chloor-niveau of de pH-waarde te laag ligt, waardoor er meer bacteriën in het water aanwezig zullen zijn. Deze veroorzaken een branderig gevoel in je ogen.

Wist je dat... de zwaardvis de snelste zwemmer ter wereld is? Het snelste landdier ter wereld, de cheeta rent gemiddeld 100 kilometer per uur, maar de zwaardvis kan in het water zelfs snelheden van 130 kilometer per uur bereiken! Het lichaam van de zwaardvis is goed gestroomlijnd. De spieren in zijn staartvin zorgen ervoor dat hij net zo krachtig vooruit beweegt als een motorboot!

Wist je dat... Marco Polo het meest gespeelde waterspel is? Eigenlijk is het een soort tikkertje in het water, maar de ‘tikker’ moet zijn ogen gesloten houden. De tikker roept ‘Marco!’ waarop de anderen reageren met ‘Polo!’. Op deze manier kan de tikker proberen de andere spelers te lokaliseren. Het spel Marco Polo heeft geen bewezen verband met Marco Polo de ontdekkingsreiziger.